Rugpijn is een van de meest voorkomende aandoeningen in de westerse wereld. Men schat dat 80 – 90% van de mensen op enig moment in het leven wel eens een episode van rugpijn doormaakt. Rugpijn is pijnlijk en lastig. Rond rugpijn, vooral lage rugpijn, bestaan veel misverstanden. Zo is er niet altijd een duidelijke oorzaak, hoeft rugpijn niet te duiden op ernstige schade en is het meestal niet nodig om de rug te ontzien.

Het kan zijn dat je door je gedachten en gedrag wordt beperkt je rugpijn aan te pakken (‘psychosociale’ factoren). Voorbeelden zijn: stress, bepaalde emoties zoals angst voor pijn, of een bepaalde stemming, bijvoorbeeld somberheid. Je loopt dan kans dat de klachten lang gaan duren of zelfs chronisch worden. Rugpijn wordt ‘acuut’ genoemd als de klachten niet langer bestaan dan zes weken. Chronische rugpijn is rugpijn die langer duurt dan twaalf weken. Chronische rugpijn kan veel gevolgen hebben: voor je werk, je bezigheden thuis, je relaties enzovoort. Gelukkig zijn er vele mogelijkheden om iets aan rugpijn te doen.

Behandeling rugpijn

De volgende mogelijkheden zijn er om wat aan je rugpijn te doen:
Osteopathie,  Haptotherapie, Bio-energeticaCore Energetica, Bio-energetische Analyse, NEI Neuro-Emotionele Integratie, Energetic Integration, Cranio Sacraal Therapie, Relatietherapie, 4-dimensioneel bodywork,  Aqua-Wellness, De Bowen Techniek, De Buteyko methode, BOCAM therapie, Alexander-techniek, Auriculo Therapie, Ayurveda, Chiropractie, Atlastherapie volgens de methode van Arlen, Emotional Freedom Techniques, Healing Touch,