De Sedona Methode leert je om los te laten. De Sedona Methode is een makkelijk aan te leren methode waarin de volgende zaken worden aangeleerd:
- op een milde en liefdevolle wijze loslaten van angst, zorgen, boosheid, frustatie, pijn, verdriet en andere negatieve gevoelens
- loslaten van beperkende of saboterende gedachten
- ontdekken wat onderliggende behoeften zijn en deze los te laten
- ontspanning en stress-reductie
- te leven in het hier en nu, werkelijk ervaren wat van belang is
- bij je kracht te komen en innerlijke rust ervaren
- ervaren van vreugde, plezier, lichtheid en vrijheid

Het loslaten van beperkende gedachten en gevoelens is een besluit op dit moment. Het resultaat is dat we ons direct lichter en blijer kunnen voelen.

Als kind deed je niet anders dan loslaten. Als volwassenen moet je het weer leren. Mocht het met logisch verstand niet goed lukken dan zijn er binnen de Sedona methode diverse andere manieren om de stress te verminderen of te ontspannen.

Met de Sedona Methode ga je dus niet meer in op de inhoud van ‘verhalen’. Alles wat er ooit in het verleden is gebeurd, is in wezen een verhaal. Je houdt er een gevoel van over en dat gevoel, met de bijbehorende plaatjes en concepten draag je soms jarenlang met je mee, terwijl ze alleen maar beperkend werken.

Bij de Sedona Methode wordt alleen maar naar het gevoel gekeken en de vraag gesteld of je dat gevoel nog langer wilt ervaren.

Jij kan dus kiezen of je dat gevoel wilt loslaten of vasthouden. Dat kan omdat jij het gevoel niet bént, maar je hébt dat gevoel. Niet meer en niet minder. Zo kan je de grootste drama’s loslaten.

Binnen de Sedona methode zijn diverse manieren van stress reductie en laten gaan. De meest basale methode is door middel van een aantal vragen kijken of je kan loslaten.

En stel jezelf vervolgens de basisvragen:
Kan ik dit gevoel loslaten? (Ja/Nee)
Wil ik het loslaten? (Ja/Nee)
En zo ja wanneer? (Nu of Nog niet)

Merk je dat het loslaten niet meteen lukt dan kan het zijn dat onder dat gevoel een bepaalde behoefte zit die dat gevoel als het ware voedt.
Zo kun je behoefte hebben aan controle of macht of
behoefte aan zekerheid of veiligheid of
behoefte aan erkenning, goedkeuring of liefde en tot slot
behoefte aan bij een groep te horen of je juist te willen afzonderen.

Stel nu dat je het gevoel hebt dat je een behoorlijke behoefte hebt aan zekerheid en je wilt heel graag zeker zijn dat het gevoel niet door iets ergs komt en heel graag de zekerheid hebben dat het overgaat. Dan kun je jezelf afvragen of je meer zekerheid ervaart door het heel hard te willen.

Dus helpt die behoefte aan zekerheid je om meer zekerheid te ervaren. Meestal niet. Je zou dan kunnen kijken of je de behoefte aan zekerheid kan loslaten. Bijvoorbeeld door het besluit te nemen: “Ik ga niet meer streven naar zekerheid, ik ga geen energie meer stoppen in het heel graag willen hebben van zekerheid, maar ik zal er op vertrouwen dat ik meer zekerheid of veiligheid in mijn leven zal ervaren.”

Soms is dit besluit al genoeg om meer energie te ervaren of lichter te worden. Soms komt er dan bijvoorbeeld iets anders omhoog, bijv. de angst dat als je niet meer je best doet in het heel graag willen dat je dan bijvoorbeeld helemaal de controle verliest. Je zou dan zowel de angst als de behoefte aan controle kunnen gaan loslaten.

In deze individuele sessies wordt u een op een gecoached in de kunst van het loslaten. Wat er in een sessie aan de orde komt is in hoge mate maatwerk: het gaat in uw eigen tempo en u oefent met uw eigen aandachtspunten, vragen etc. Het loslaten van spanning, negatieve gevoelens, pijn of vermoeidheid kan dan ook heel snel gaan.

Gezien de eenvoud van de methode is het aantal sessies meestal gering. U staat snel op eigen benen en beschikt dan over genoeg vaardigheid om zelf de methode toe te passen in uw dagelijks leven.