Als er één techniek is die we ons hele leven beoefenen dan is het ademhalen. Ademen is onze belangrijkste link met ‘leven’. Om te overleven kunnen we enkele dagen zonder voedsel of slaap. Echter enkele minuten zonder zuurstof is voldoende om ons leven te bedreigen.

Transformational Breathing (TB= ademhaling die transformeert) leert ons allereerst om optimaal te ademen. TB is een bekrachtigend, zelfhelend proces dat grote veranderingen in je leven teweeg kan brengen. Transformational Breathing komt uit de school van Judith Kravitz, de Transformational Breath Foundation. Zij startte in 1979 met haar activiteiten in de VS. Daar is ‘the breath’ al een bekende methode om te komen tot ontspanning, heling en zelfinzicht.

Iedereen ademt, maar veel mensen hebben een adempatroon ontwikkeld, dat verre van optimaal is. Een normaal paar longen kan ongeveer een liter lucht bevatten. De gemiddelde mens inhaleert slechts een halve liter per keer of zelfs minder. De meeste mensen merken niet hoe ze ademen, voelen niet hoe en waar ze hun adem vast- of inhouden.

Allemaal vinden we onze eigen manier van ademen heel gewoon. Je ademhaling geeft toegang tot je gevoelens. Wanneer je je gevoelens vasthoudt, houd je meestal ook je je adem vast. Een beperkte of verkrampte ademhaling treedt op, wanneer je vaak volledig onbewust je ademhaling blokkeert. Bij bijvoorbeeld het ervaren van negatieve emoties.

Onderdrukte emoties slaan we op in ons lichaam. Met het vastzetten van je adem, geef je je spieren onvoldoende lucht en daarmee onvoldoende vitale voeding. Zo verdoof je in feite jezelf. Je verliest je levenslust.

Ook in spannende situaties beïnvloed je je ademhaling. Dit is een overlevingsmechanisme. In situaties van gevaar moet je eerst de aard van het gevaar kunnen beoordelen. Wanneer je tot handelen overgaat (vechten of vluchten) komt de adem weer vol op gang en heb je weer de volle beschikking over je gevoelens. Ga je niet over tot handelen, dan blijf je in een toestand van ingehouden adem.

Dit maakt dat je je nog angstiger gaat voelen. Spieren worden aangespannen en uiteindelijk ontstaat er een blokkade. Wie geen gebruik maakt van zijn maximale ademcapaciteit, doet niet alleen zijn lichaam tekort, maar ook zijn geest. Onze manier van ademen beïnvloedt onze mentale en emotionele patronen. Hoe we denken en hoe we omgaan met emoties en spanning.

Ons ademhalingspatroon laat zien waar de pijn zit. Het onderdrukken van emoties kost energie en kan zelfs leiden tot stress of chronische klachten. Oude pijn en onverwerkte emoties zijn als laagfrequente energiepatronen opgeslagen in ons lichaam.

Door liggend en ononderbroken te ademend open je je ademhalingssysteem volledig. Een volledige vrije ademhaling brengt lichaam en geest in balans en maakt de weg vrij voor persoonlijke groei. Al ademend komen vastzittende emoties los en ruim je ze op door intensief te ademen. Het resultaat is volledige ontspanning, opluchting en een diepe innerlijke rust.

Middels de verbonden ademhaling kan TB je bevrijden van onderdrukte emoties, kun je pijn loslaten en daarmee een vitalere celstructuur opbouwen. TB brengt je dichter bij je missie en levensvreugde. Door voller en dieper te ademen worden de spanningen in je lichaam minder en kunnen de onderdrukte gevoelens naar buiten komen.

Ademhalen op deze manier herstelt de natuurlijke band tussen lichaam en geest. De training wil je hart bevrijden van een last. ‘Even je hart luchten’ en ‘Maak van je hart geen moordkuil’ zijn niet voor niets bekende gezegden.

Je ademhaling is een bron van genezende en reinigende energie.Wie kiest voor TB gaat niet in therapie, maar leert een methode om door een ontspannen ademhaling in het reine te komen met wat geweest is en om beter om te gaan met emoties en stress.

Het is een actieve sessie, waarbij je actief leert om dieper te ademen. Meestal zijn 4 sessies voldoende om TB te leren en thuis toe te kunnen passen om er een leven lang baat bij te hebben.