Therapieën

Ieder mens krijgt in zijn leven te maken met negatieve ervaringen. Meestal lukt het om hiermee om te gaan. Maar soms gebeuren er heftige gebeurtenissen, waarvan je van slag raakt. Dit kan bijvoorbeeld het verlies van een dierbare zijn of problemen met je partner. Dan is het prettig om met een objectief iemand te praten. Om de dingen op een rijtje te krijgen, zodat je weer overzicht over je leven krijgt.
Dit kan je doen door in therapie te gaan. Therapie betekent letterlijk uit het Grieks genezing of behandeling. In praktijk wordt geprobeerd om de klachten die je ervaart te verminderen of zelfs op te lossen. Jij staat met je klachten en wensen centraal. Je leert jezelf beter kennen; zowel je sterke als je minder sterke kanten.

Soorten therapie

Er zijn vele soorten therapie. WelkeTherapie.nl kiest er voor om de volgende indeling te maken:
gesprekstherapie: Therapie waarin het voeren van gesprekken centraal staat.
psychotherapie: Therapie is een wetenschappelijke behandelmethode voor psychische stoornissen en problemen.
lichamelijke therapie: Therapie waar intensief werken met het lichaam centraal staat.

Groep of individueel?

Binnen deze indeling is kan je nog een spitsing maken tussen:
groepstherapie: Je volgt samen met een vaste groep mensen tegelijk therapie
individuele therapie: Je volgt in je eentje de therapie
Let op: Alle therapieën zijn individuele therapieën, tenzij er groepstherapie bij vermeld staat.

Wacht niet te lang

Wacht niet te lang met het zoeken van professionele hulp. Het is niet zo dat het heel slecht met je moet gaan, voordat je hulp gaat zoeken. Hoe eerder je erbij bent, hoe sneller je geholpen bent. Een goede therapeut vinden:tips!

Geen therapie

Soms is het niet nodig om een therapie te volgen, maar heb je even een steuntje in je rug nodig. Dan kan je kiezen voor Coaching of Counseling.